Rita Benis – Comparatistas – english version

Rita Benis

PhD Student

E-mail: ritabritobenis@hotmail.com

Biographical Note

Rita Benis is a researcher at the CEC – Centre for Comparative Studies, Faculty of Arts and Humanities, University of Lisbon. She is currently finishing her Ph.D on the screenplays of Manoel de Oliveira and João César Monteiro. Her master’s thesis was on cinematographic adaptation (Manoel de Oliveira). She has taught screenwriting (University of Lisbon) and film history (Modern University). Member of the team of the project Cinema and the World – Studies on Space and Cinema. She belongs to the editorial board of the electronic magazine False Movement – studies on writing and image. She has translated books and organized workshops/seminaries on the relation of image and writing, having several publications on the theme. Award-winning screenwriter, she has been working in cinema since 2000. She has worked, among others, with the film directors: Teresa Villaverde, Margarida Gil, António da Cunha Telles, Inês Oliveira, Vicent Gallo andCatherine Breillat.

Main areas of research

  • Cinematographic Writing;
  • Literature;
  • Cinema;
  • Philosophy;
  • Interart Studies.

Selected Publications

  • Benis, Rita. “‘O Estranho Caso de Angélica‘: afinidade entre Fantástico e Documental”, in Aniki, no 4, vol.1, editado por Filipa Rosário e Iván Villarmea Álvarez, , AIM – Associação de Investigadores da Imagem em Movimento,  2017: 5-26.  https://aim.org.pt/ojs/index.php/revista
  •  “A palavra é uma imagem: Manoel de Oliveira e João César Monteiro”, Falso Movimento: Ensaios Sobre Escrita e Cinema, Oganização de Clara Rowland e Tom Conley. Lisboa: Edições Cotovia, 2016: 63-79.
  •  “Vai e Vem, uma figura ao centro do texto”, A Escrita do Cinema: Ensaios, editado por Clara Rowland e José Bertolo. Lisboa: Documenta, Assírio & Alvim e Centro de Estudos Comparatistas, 2016: 67-75.  [também diponível em: Benis, Rita. “Vai e Vem, uma figura ao centro do texto”, in Falso Movimento, no 3, editado por Rita Benis, Filipa Rosário, Amâdio Pires, José Bertolo, Lisboa: Centro de Estudos Comparatistas, Universidade de Lisboa, 2016. More info.
  • “O ‘Como’ e o ‘Quê’ da escrita fílmica” in Atas do II Encontro Anual da AIM, editado por Tiago Baptista e Adriana Martins, AIM – Associação de Investigadores da Imagem em Movimento, 2013: 117-126. More info.
  •  «The Abysses of Passion in Manoel de Oliveira’s “The Strange Case of Angélica”». in Fearful Symmetries. Edited by Riley Olstead and Katherine Bischoping. United Kingdom: Inter-Disciplinary Press, October 2012: 153-161.
  •  “Agustina, Camilo e Oliveira: uma aproximação de artes e temas a propósito das circunstâncias do caso Fanny Owen”, in Textos e Pretextos – Agustina Bessa-Luís, no 12, Lisboa: Faculdade de Letras/Centro de Estudos Comparatistas, Primavera/Verão 2009: 32-42.
  • . “A Palavra é um Vício – Relações no Cinema de Oliveira a propósito de Francisca” in Vértice, no 149, Lisboa: Página a Página – Divulgação do Livro, Novembro-Dezembro 2009: 58-76
  •   “Fanny Owen, da Literatura ao Cinema: o argumento como estrutura de ligação”, in Não vi o livro, mas li o filme – ACT. 17, organização de Mário Jorge Torres. Ribeirão: Húmus, Dezembro 2008: 21-36.

Cinema and the world – studies on space and cinema / THELEME 

This work is financed by national funds through the FCT - Foundation for Science and Technology, I.P., within the scope of the project UIDB/00509/2020 and UIDP/00509/2020.
1