Ana Bela Morais

Post-doctoral Researcher

E-mail: anabelamorais7@gmail.com

foto_anabelamorais

Biographical note

Ana Bela Morais  graduated in History from the Faculty of Arts and Humanities (University of Lisbon) in 2001. She had a grant from the FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia) from November 2003 to October 2004, to do an MA Thesis entitled “Onde o tempo se suspende. Tensão entre amor e violência na obra de Vergílio Ferreira” (“Where time suspends itself. Tension between Love and Violence in the Work of Vergílio Ferreira”). She had a short grant from the Fundação Calouste Gulbenkian and another from the Fundação Luso-Americana to study Contemporary Cinema at Brown University (Providence / Rhode Island / USA) from September to December 2006, as Visiting Scholar. She had a PhD grant in Cultural Studies on “Violência e identidade no cinema na passagem do século XX para o século XXI” (“Violence and Identity in Cinema from the Late Twentieth Century to 2004”). She currently holds a Post-doctoral Grant in History and Cultural Studies on “Cinema e Censura: amor e violência em Portugal e Espanha (1968-1974)” (“Cinema and Censorship: love and violence in Portugal and Spain (1968-1974)”). Since February 2017 she has been teaching “Cinema and Literature” at the Faculty of Arts and Humanities (University of Lisbon).

Main areas of research

  • Cinema and History
  • Cultural Studies
  • Analysis of Film Narratives
  • Cultural History
  • Literary Studies

Selected publications

  • Morais, Ana Bela (2013) “Tensões entre Marte e Vénus – reflexões sobre a censura ao amor e à violência nos primeiros anos do governo de Marcello Caetano.” In Censura nunca mais! A censura ao teatro e ao cinema no Estado Novo. Coordenado por Ana Cabrera, Lisboa, Alêtheia Editores: 257-310.
  • Morais, Ana Bela (2013) “’Tough ain’t enough’: Representation of Personal Identity in Clint Eastwood Films”. In Performing Identities and Utopias of Belonging. Edited by Teresa Botelho and Iolanda Ramos, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 217-230.
  • Morais, Ana Bela (2014) “Interdito e entre dito: reflexões em torno da autocensura na cinematografia portuguesa.” In Diálogos sobre censura e liberdade de expressão Brasil e Portugal. Organizado por Maria Cristina Castilho Costa, São Paulo, Escola de Comunicações e Artes (ECA / USP): 159-173.
  • Morais, Ana Bela (2014) “A censura aos filmes de Ingmar Bergman durante o marcelismo” In Atas do Congresso Internacional Censura ao Cinema e ao Teatro | 2013. Coordenado por Ana Cabrera e Cristina Castilho Costa, Lisboa, CIMJ – Centro de Investigação Media e Jornalismo: 82-96.
  • Morais, Ana Bela (2014) “A censura aos filmes ibero-americanos na governação de Marcello Caetano”, Alteridades, cruzamentos, transferências, ACT 29 – Literaturas e Culturas em Portugal e na América Hispânica. Novas perspectivas em diálogo, Organização de Magdalena López, Ângela Fernandes, Isabel Araújo Branco (…), Revista do Centro de Estudos Comparatistas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Ribeirão, Edições Húmus: 147-155.
  • Morais, Ana Bela (2016)“Censored and Banned: Portuguese Films during the Government of Marcello Caetano (1968–74)”, Portuguese Studies, vol. 32, no. 1, Modern Humanities Research Association:  88–107.
  • Morais, Ana Bela (et alea) Lit., (2017) Los Limites del Hispanismo. Nuevos métodos, nuevas fronteras, nuevos géneros. Oxford, Bern, Berlin (…), Peter Lang.
  • Morais, Ana Bela (2017), Censura ao Erotismo e Violência. Cinema no Portugal Marcelista (1968-1974). Vila Nova de Famalicão: Edições Húmus.
  • Morais, Ana Bela (2017) “Censorship in Spain and Portugal of Spanish and Latin American Films (1968–1974): A Comparative Perspective” In Carlos Garrido Castellano e Santiago Pérez Isasi (eds.) Interlitteraria – 22/1 – Creation, Political Repression and Censorship. Tartu (Estónia): University of Tartu Press, pp. 93-106. 
  • Morais, Ana Bela (et alea) Coord. (2018) Nas dobras do real. Homenagem a Teresa (Salema) Cadete. Vila Nova de Famalicão: Edições Húmus.

Some publications are available in the repository of the University of Lisbon.

DIIA – Iberian and Ibero-American Dialogues / LOCUS

Cinema and Censorship: Love and Violence in Portugal and Spain (1968-1974)