Dedalus – N.º 10 (Memória e Esquecimento)

Editor: Dedalus – Revista de Literatura Comparada

Publisher: Edições Cosmos

Year: 2005

 


DEDALUS – Revista Portuguesa de Literatura Comparada, nº 10 – 2005

We gather in this volume the papers presented at the International Conference “Memória e Esquecimento – concepção, recepção, intercepção”, organized by Dedalus, in cooperation with the European research Project ACUME – “European Thematic Network on Cultural Memory”, which took place at the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon, on January 20 and 21 2005.

The book included the following articles:

Table of Contents:

MEMÓRIA E ESQUECIMENTO/UTOPIA

  • “Collective Memory and Identity in Utopia: the founding myth of its origin”, Vita Fortunati
  • “L’Utopie, la mémoire et l’oubli”, Raymond Trousson
  • “Utopia and the memory of religion”, Vincent Geoghegan
  • “Memory, place and utopia”, Ruth Levitas
  • “The Half-Life of Utopia: On Memory and Temporality”, Tom Moylan
  • “Canonization and Obliteration: The Dialectic of Cultural Memory in Utopia”, Patrick Parrinder
  • “Lost Memory as a fundamental structural element in Dystopia”, D. Guardamagna
  • “Memory as the Apocalyptic Heart of Dystopia”, Beatrice Battaglia
  • Gulfs of Time, Ties with the Past: Uchronia Re-conceptualised“, Paola Spinozzi
  • “Memory and Oblivion in Utopia III, by Pina Martins: the missing statue of Raphael Hythloday”, Fátima Vieira
  • “Mémoires d’espaces insulaires. L’imaginaire utopique de l’île dans Vendredi ou les Limbes du Pacifiques de Michel Tournier
  • “A paisagem na utopia. The Dispossessed, de Ursula Le Guin”, Cristina Firmino
  • “The Prison House of Genes: Cellular Memory and New Scenes of Conception in Jacques Testart’s Ève ou la Répétition“, Aline Ferreira
  • L’Aveuglement de José Saramago. L’Essai de la Catastrophe ou l’Utopie de l’Aveuglement”, Célia Nunes Carvalho
  • “Mémoire du labyrinthe et vision anti-utopique: Les Géants de J. M. G. Le Clézio”, Maria Helena Silva
  • “Problématique de l’identité et de l’Utopie chez Gérard Aké Loba et Alain Mabanckou”, Leonor Martins Coelho

MEMÓRIA E ESQUECIMENTO

  • “Le souvenir rendu texte”, Ana Fernandes
  • “O Sentido da Memória. Viagens por Espaços da Memória e do Esquecimento”, Maria José Craveiro
  • “A memória absoluta e a memória inventada”, Ângela Fernandes
  • “A palavra esquecida: amnésias e poética da anamnese na ficção medieval”, Carlos F. Clamote Carreto
  • “A contaminação de “Delgadinha” e “Silvana”, um processo de economia da memória tradicional”, Teresa Araújo
  • Mémoire et oubli dans la traduction des classiques pour le théâtre”, Christine Zurbach
  • “Usos e Representações da Memória em Quatrevingt-treize, de Victor Hugo e em Eurico, o Presbítero, de Alexandre Herculano
  • “Os caminhos da memória e a identidade nacional no romance histórico de temática tropical: os casos de José de Alencar e Pinheiro Chagas”, Luísa Marinho Antunes
  • Memórias não oficiais. A construção de identidades alternativas nos manifestos literários”, Íria Sobrinho Freire
  • “History and Destiny: Faces of Memory and Oblivion”, Monica Spinidon
  • “António Lobo Antunes et Claude Simon: Arts poétiques de l’écriture de la Mémoire”, Felipe Cammaert
  • “Marguerite Duras: Memória e (re)construção textual”, Ana Isabel Moniz
  • De Profundis Valsa Lenta: a memória de uma “não memória”, Isa Margarida Vitória Severino
  • “Da memória e do imaginário “Tal e Qual o Que Era”, de David Mourão-Ferreira”, Maria José Meira
  • “Cartographies of Testimony: the role of memory in the work of Lídia Jorge”, Lígia Maria Pereira da Silva
  • “(Re)construir a memória literária: a poesia de recepção infantil e juvenil em Alexandre O’Neill”, Carlos Nogueira
  • “J. M. Coetzee’s Foe or Memory and Language at the Crossroads of Colonial and Post-Colonial Discourse”, Adriana Alves de Paula Martins
  • “Silêncios do Império – representações da identidade cultural portuguesa nas entrelinhas da descolonização”, Ana Margarida Fonseca
  • “Reviver para resistir à fragmentação colectica: a experiência da rememoração em dois romances africanos – Maio, Mês de Maria e Alá não é Obrigado“, Inocência Mata

Recensões:

  •  “”Why Write in Fragments”: Camelia Elias, The Fragment: Towards a History and Poetics of a Performative Genre (European University Studies: Series 18; Comparative Studies, vol. 112), Bern: Peter Lang, 2004″, Ana Raquel Fernandes
  • “Daniel-Henri Pageaux, Trente Essais de Littérature Générale et Comparée ou la Corne d’Amalthée“, Anabela Branco de Oliveira